Het was internationale vrouwendag op 8 maart. Niet iets waar ik me heel erg bewust van was, maar die dag kon ik er niet aan ontlopen. Mijn sociale media platforms stonden vol met allerlei uitingen. Vooral van bedrijven die willen laten zien hoe goed ze werken aan een inclusieve en diverse bedrijfscultuur. En ik vroeg me af, voor wie is deze dag eigenlijk bedoeld? (11 maart, Ingeborg van Oorschot)

20191129 Column Ingeborg fotoDe Duitse politica Clara Zetkin organiseert samen met andere collega politici uit verschillende landen in 1907 de Eerste Internationale Socialistische Vrouwenconferentie. Dit leidde uiteindelijk tot het uitroepen van een internationale vrouwendag: een dag om te demonstreren, vergaderen en propaganda te voeren voor het vrouwenkiesrecht. Later werd het een dag om te strijden voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Uiteindelijk werd deze datum in 1978 door de Verenigde Naties als officiële dag erkend.
Waarschijnlijk zijn velen met mij niet echt bekend met deze geschiedenis, als ik moet afgaan op hoe deze dag nu wordt gevierd. Ik vind in mijn sociale media een hele hoop organisaties die vooral zichzelf onder de aandacht willen brengen via het ‘vieren’ van deze dag. Hartstikke fijn dat ‘bedrijf ABC’ zo begaan is met een diverse bedrijfscultuur, maar hoe zit het werkelijk? Hoeveel vrouwen zitten er in het bestuur, is er ook een formeel beleid voor diversiteit? Of was dit gewoon een mooi haakje voor een marketing moment?
De term ‘greenwashing’ is al redelijk ingeburgerd voor bedrijven die zichzelf promoten met zogenaamde duurzame acties en ‘pinkwashing’ voor bedrijven die zichzelf alleen tijdens pride promoten als inclusief. Ik ken nog geen term voor wat er op 8 maart gebeurde, maar ik werd er wel een beetje kriegelig van.
Ondanks dat er veel is bereikt, hebben vrouwen over de hele wereld nog steeds te maken met ongelijkheid in salaris voor hetzelfde werk, ongelijkheid in medische zorg (het mannenlichaam is doorgaans de norm bij ontwikkeling van medicatie en behandelingen), en vrouwen hebben vaker te maken met grensoverschrijdend gedrag (53% van de vrouwen en 19% van de mannen hebben minimaal één ervaring met ongewenste aanraking). Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Internationale vrouwendag is geboren uit actie en demonstraties en strijd om gelijke rechten. Gelukkig was daar ook aandacht voor. Wereldwijd is gedemonstreerd voor betere rechten en bescherming van vrouwen. Actie blijft nodig, en dat gaat verder dan alleen een slim marketing moment.

20240108 column Ingeborg

(Deze afbeelding is AI-gegenereerd)

Ingeborg van Oorschot

Doorgrond Advies

LinkedIn

Reageren op deze column kan hier: Linked